zaterdag 13 februari 2021

SNEEUWVERVEN

 



de eerste serie

De hele week eigenlijk druk geweest met het uitschrijven en foto's maken voor de online workshop Tyvek, en met oppassen op mijn jongste kleinkind, maar als er sneeuw ligt moet ik daar toch ook mee aan de slag.
Ik heb nooit zulke mooie resultaten als sommige anderen, maar ik ben ook niet van het afbinden en zo. En eerlijk die prachtige lappen die Nienke Smit b.v. maakt zijn heel mooi, maar voor mijn werk heb ik er niets aan omdat ik altijd kleine dingen maakt. Dus zo'n prachtige mandala van 1 meter doorsnede komt dan niet echt tot z'n recht.
 
De eerste serie maakte ik van allemaal restjes laken. Dus de lappen hadden allerlei vreemde vormen.
De tweede serie maakte ik nadat ik de inspirerende filmpjes van Nienke had gezien. dus ik dacht: nu kan het niet meer mis gaan.

de vergieten met nieuwe stof

 
Maar jawel. Normaal gebruik ik oude lakens voor het verven, maar nu had ik een nieuwe lap in stukken gescheurd. En wat gebeurt er dan? De verf pakt niet! Ik was even vergeten dat je nieuwe stof natuurlijk altijd eerst moet wassen om de appret eruit te wassen. Dus een hele mislukte serie, na het uitspoelen bleef er weinig kleur meer over. 
En inmiddels wel heel veel emmertjes met lekwater. Dat is toch ook zonde om weg te gooien. Dus heb ik maar weer een laken gepakt en in de emmertjes gepropt. Dat werden redelijk effen lappen, maar ook wel bruikbaar voor de dingen waar ik ze meestal voor gebruik. 
 
Dus, de lappen alsnog gewassen en toen nog maar een serie gemaakt, gelukkig ligt er nog sneeuw genoeg.
En deze keer was ik heeeel tevreden. Niet zo mooi als van Nienke, maar ik ben ook te lui voor al die ingewikkelde afbindmethodes.  Maar het zijn de mooiste lappen die ik toto nu toe heb gesneeuwverfd.
 
Hieronder een paar van de mooiste.
















What do you want to do ?
New mail
Nu zit ik alleen nog met zo'n 15 emmertjes lekwater. Ook zonde om weg te gooien.

4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Schitterend de lappen! geeft een fraai effect het vouwen en afbinden. Maar zelf kan ik niet zoveel met zulke lappen.
Ik frommel ik ze gewoon in de potten, of in zakjes. Zo heeft ieder toch zijn eigen voorkeur...

Beth zei

Great results and snow dyeing is great fun!

Hélène zei

Schitterende resultaten

Marlien zei

Mooi!