woensdag 21 september 2016

SPELEN MET HENNIE

Hennie



Binnenkort is er weer een vergadering van Steekplus en er is mij gevraagd om 's middags een demonstratie te geven van de encaustic collage techniek.
Ik heb daar ooit twee workshops van gevolgd, een van Cherilyn Martin en een van Gil de Vloo.
Maar eigenlijk doe ik er weinig mee. En het is nu zeker al lang geleden dus om het weer een beetje naar boven te halen spelen wij deze week met bijenwas.
Het is grappig om te zien dat Hennie werkt zoals ze ook gewoon met lijm zou werken. Zei laat zich niet van haar eigen ding afleiden door het ongewone materiaal. Terwijl ik me juist voortdurend afvraag: wat past er bij bijenwas? En daardoor geen idee meer heb wat ik wil doen.
Bij de eindresultaten zie je dat ook. De collage van Hennie is een echte "Hennie" en mijn collage's hebben geen enkele overeenkomst met mijn normale werk.
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik het zelden doe. Ik heb er nog niet "mijn' weg in gevonden.
Dat Hennie maar 1 collage heeft en ik meerdere komt omdat we vroeg moesten stoppen en ik later nog even alleen verder ben gegaan.

De onderste twee collages zijn op katoen gemaakt, de anderen op karton.

De techniek is op zich vrij simpel, je brengt een laag bijenwas (of eigenlijk een speciale gemengde was die wit is i.p.v. geelbruin, maar die is mij te duur) aan op de ondergrond. Daarop breng je collage onderdelen aan, waarop je weer een laag was aanbrengt. En zo bouw je een collage op.
Je kunt allerlei structuren aanbrengen door de was aan te brengen door gipsband of gaatjes folie (zie de tweede foto helemaal links) En de tekens die je bovenaan de tweede collage ziet zijn met een soldeerbout aangebracht.


Leuk dat je even op mijn blog kwam kijken. Ik zou het erg leuk vinden als je ook de moeite neemt om te reageren.
Fijne dag!
Joke

3 opmerkingen:

Janny de Roo zei

Ik vind die gele kleur van de was wel wat hebben hoor. Hoort een beetje bij de vintage-achtige afbeeldingen. Dat ik niet veel meer reageer komt doordat ik nu ook de nieuwsbrief van je krijg. En FB natuurlijk. Het blijft voor iedereen zoeken wat nu het beste is om in de schijnwerpers te blijven.

Hannie de Beer zei

Een goed idee om deze techniek weer op te pakken! Hier staat ook nog een zak met encaustic was. Ook bij Gil de Vloo en een workshop gevolgd . Gaat mooi met servetten, maar ook met monoprints op dunne materialen zoals monoprints op dunne materialen zoals organza en vloeipapier. Ook gezien bij een demo van Gil de Vloo. Nu ik dit zie gaat het kriebelen!

Jo Huijsman zei

Een leuke techniek met leuk resultaat.