woensdag 27 juli 2016

SPELEN MET HENNIE

Joke

Hennie
Net als vorige week hebben we vandaag gewerkt aan een journaalpagina.
Maar nu een andere techniek. Het idee is de pagina helemaal vol te tekenen, stempelen enz. tot een heel druk geheel en hem dan gedeeltelijk over te verven.
Om te beginnen een laagje gesso en dan heb ik met een pasje verf uitgespreid over de pagina en Hennie heeft met de kwast geverfd.

Begin Hennie
Hennie

Joke
Toen de pagina('s) helemaal vol waren heeft Hennie de mooiste stukken omlijnd en de rest weg geschilderd en heb ik sjablonen die ik voor het gelatineprinten gebruik met fotolijm op de pagina geplakt en daaromheen weg geschilderd. De ene pagina wit en de andere zwart.
Ondergrond met vastgeplakte sjablonen

Joke

Hennie

We hadden nog tijd over en ik had op doek al eens een techniek uitgeprobeerd waarbij je alcohol druppelt op verdunde acrylverf en ik wilde wel eens kijken of dat ook op papier lukt. Je krijgt dan hetzelfde effect als nu, maar dan kun je de vormen niet zelf bepalen, maar worden het ronde vormen afhankelijk van hoe de alcohol stroomt.
Dus weer twee  pagina's vol geschilderd en gestempeld.
En vervolgens erg verdunde acrylverf eroverheen aangebracht en dan druppels alcohol erin laten vallen.
1e poging
Dat ging niet echt goed. De verf nog verder verdund en de andere pagina gedaan.
2e poging
Dat is beter. Deze foto is gemaakt toen de verdunde verf nog nat was. Jammer is dat na droging de verf heel dof is. Misschien helpt een laagje vernis of heavy gel.
Een volgende keer eens proberen of het ook lukt als ik de verf met een medium verdun i.p.v. met water.
Over het resultaat op de 1e 2 pagina's ben ik wel tevreden, maar dit resultaat kun je dus ook bereiken met gelatineprinten. Eerst lagen met allerlei structuren en stempels en dan een laatste effen laag met sjablonen.

2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Prachtige pagina's ! Vooral die met de sjablonen , erg sprekend zo.

Beth zei

All the pages are interesting but I especially like the last page/photo.