woensdag 27 september 2017

SPELEN MET HENNIE

Hennie

Hennie

Hennie



Het doekje was al goud geverfd


Ik merk dat ik mijn blog aan het vergeten ben. Komt dat door Facebook? Ik weet het niet. Het heeft er denk ik ook mee te maken dat er op mijn blog weinig wordt gereageerd en op Facebook wel. Maar wat het ook is, ik ben dus vorige week vergeten om verslag te doen van SPELEN MET HENNIE.
Daarom deze week maar.
Alle mixed media mensen lijken op dit moment wel bezig te zijn met Pouring. D.w.z. je mengt een paar kleuren verf met iets waardoor er bij verhitting cellen ontstaan dan meng je die kleuren in een beker en kiept die over je schilderdoek.
Dat is kort door de bocht wat Pouring is. Als je er op zoekt bij Pinterest vindt je heel veel.
Ik vond de resultaten wel leuk, maar de verspilling van verf staat me tegen. Want je gooit zoveel verf op het schildersdoek dat het er aan alle kanten afloopt en wat doe je daar dan mee?
Uiteindelijk hebben we het toch een keer gedaan om te weten hoe het gaat.
En de verf die eraf liep? Daar heb ik kranten mee geverfd die als basis kunnen dienen voor gelli printen. Al die kleuren gemengd geeft wel een modderkleur, maar als basis is dat niet erg.
Op de Mixed Media facebook pagina had ik gevraagd welke middelen je nu moest gebruiken om dat resultaat te krijgen en welke hoeveelheden.
Een van de leden was zo vriendelijk om het goed uit te leggen. Dank je wel Karin van Ham!
Er moet in ieder geval siliconenolie, WD 40 of haarolie met  dimethacone in de verf zitten. En dan een verdunningsmiddel, maar daar zijn ook weer allerlei mogelijkheden voor.
Wij hebben zowel WD 40 als siliconenolie geprobeerd. De haarolie had ik niet. Als verdunner heb ik vloeibaar medium gebruikt van Talens, maar er is van Liquitex een speciaal pouringmedium.
Je voegt ook nog een beetje water toe.
Van elke kleur een bekertje aanmaken, goed roeren en dan de bekertjes bij elkaar in 1 bekertje gooien, 1 slag roeren. Het schildersdoek boven op het bekertje leggen en samen omdraaien, dan het bekertje optillen, de verf uit laten vloeien.
Vervolgens met de heatgun of een crème brûlée brander op de verf richten en dan komen er zgn. cellen in.
Zoals je op de foto's kunt zien was het niet echt een succes. Er kwamen wel cellen, maar heel klein.
Bij Hennie lukte het helemaal niet. Zij had als verdunning alleen water gebruikt en siliconenolie, maar de verf was niet goed opgelost, waardoor er allemaal klontjes bleven en er verschenen geen cellen. Met de Wd 40 bereikten wij geen enkel effect.
Op de foto's hieronder zie je hoe de verf uitloopt.
het bekertje is losgelaten


Door het doekje scheef te houden loopt de verf



Wat hulp van een pasje om het echt over het hele doek te krijgen.
 Bij onderstaand doekje  heb ik de verf gebruikt die in de bakplaat was gelopen, de kleuren zijn hier een beetje blauwzwart geworden. De verf reageerde niet op de crème brûlée brander, dus heb ik het echt zo verhit dat de blazen erop kwam en sprongen zodat ik mooie structuren kreeg. Is het toch nog ergens goed voor ;-).
Al met al is het wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar.

6 opmerkingen:

Marlien zei

Mijn ervaring is, dat je meer reacties krijgt als je zelf ook regelmatig op andere blogs reageert.
Zelf haak ik na een tijdje ook af als het eenrichtingsverkeer is.

Ik vind het laatste doekje mooi van textuur, dat wordt vast een fraaie basis voor iets.

Janny de Roo zei

Ik ben het met de voorgangster spreekster eens. Meer reacties op andere Blogs geeft ook meer reacties op je eigen Blog. De resultaten zijn uiteenlopend, maar de laatste foto vindt ik toch wel een geslaagd project.

Hannie de Beer zei

Ik denk ook, dat het zo werkt... Heen en weer verkeer op de blog.
Je proefjes zijn best interessant ,mooi als basis , maar voor mij ook te veel verloren verf .

Hélène zei

Ik experimenteer wel eens met druppels verf, die leg ik op papier of stof en blaas met een rietje de boel door elkaar, er ontstaan leuke effecten en je hoeft niet zoveel verf te gebruiken

شركة المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
شركة المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.