woensdag 30 oktober 2019

SPELEN MET HENNIE




Deze keer gingen we borduren. Hennie wilde graag een paar nieuwe steken uitproberen en lintborduren en ik had afgelopen zomer met de workshop van Mariet bij Hawar geleerd dat je  op T-shirt transferpapier niet alleen plaatjes kunt printen, maar ook zelf tekenen om dan vervolgens te borduren.
Dat laatste heeft heel wat voeten in de aarde gehad.
Ik had verschillende soorten T-shirt transferpapier. Van de Hema en van zo'n dumpshop.
In eerste instantie maakte ik de fout om het papier van kant tot kant te kleuren. Maar er moet een lege rand blijven van minimaal een halve centimeter om vast te hechten aan de stof. Je ziet op de foto aan de rafelige afbeeldingen wel dat dat niet helemaal lukte. De afbeeldingen hechten niet op de stof, maar werden er met het papier mee afgetrokken.
Eerst af laten koelen bleek de oplossing. Uiteindelijk had ik een paar gelukte afbeeldingen en kon ik gaan borduren. Maar op de foto zie je al dat dat weinig meerwaarde had. Je moet heel goed kijken om borduursteken te zien op de rechter afbeelding. Het gezicht op het linkerplaatje is wel duidelijk.

Uiteindelijk bleek er niet echt kwaliteitsverschil te zijn tussen de twee soorten papier.

De bovenste twee foto's zijn Hennie's resultaten eerst een lapje waar ze al veel steken op had geoefend en nu nog een paar en daarboven het lintborduren.

2 opmerkingen:

Beth zei

I like the ribbon embroidery a lot!

Hannie de Beer zei

Wat leuk, om elk je eigen ding te doen. Mooi de roosjes van lint en de borduurtjes.
Wel wat uitproberen met de transfers. Maar best goed geslaagd!
Ik gebruik altijd de transfers van HEMA.