woensdag 12 december 2018

SPELEN MET HENNIE







Hennie en ik zijn beiden lid van de nieuwe Artbookgroep Artbooksisters en vandaag hebben we het boekje voor dit kwartaal gemaakt.
De inspiratie was een boekje dat op een speciale manier was gevouwen.

Hennie had een klein doosje bij zich en wilde graag dat het boekje daar in zou passen, dus dat bepaalde voor haar de  maat.
En ze had geen zin in ingewikkelde vouwtechnieken, dus werd het een leporello  met daarin een extra gevouwen blaadje met daarop vlinders. Het werd een heel leuk boekje in een schattig doosje.

Ik was degene die de boekvorm voor het Artbooksisterblog had bedacht. Mijn cursisten van de jaarcursus Handgemaakte boeken hadden vorig jaar prachtige resultaten met dit boekje, maar ik had tot dusver nog geen enkele inspiratie gehad wat ermee te doen. Door alle vouwen was het een lastig boekje om te "vullen", het ging vooral om de vorm.
Ook een goede papiersoort vinden was lastig. Als je mooi handgeschept papier hebt is het soms niet eens nodig om verder iets met de pagina's te doen omdat het papier op zich al mooi genoeg is. Maar alle handgeschepte papier viel af omdat je daar niet de benodigde scherpe vouwen in kan maken. Uiteindelijk heb ik de bovenste laag van mooie zakdoekjes op commercieel papier geplakt en daarmee de bladzijden gemaakt. Maar dat beplakken zorgde er ook alweer voor dat de bladzijden niet helemaal opengingen bij het openvouwen van het boekje. De hoeken blijven dicht zitten.
Maar het is verder allemaal gelukt.
In het midden is een 'blanke' pagina waar ik tekst op heb gestempeld: " A fallen leave is notting more than a summer's wave goodbye."
De omslag zijn stukjes karton die ik ook met de zakdoekjes heb beplakt en op de voorkant een uitgeknipt blad met nogmaals de tekst er op gestempeld.
Duidelijk is wel dat dit absoluut niet een boekvorm is die ik ooit nog ga maken. Het vergt heel precies werk. De vouwen moeten op de millimeter gelijk zitten en dat lukt mij niet. Daarom zou ik ook een slechte quilter zijn.

2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Toch een knap werkje! Het is me een raadsel hoe je die dubbele vouwsels hebt gemaakt? Wil ik nog wel eens in het echt zien!
Dat van Hennie is ook ern lief boekje geworden...

Beth zei

Love the folded book and the new artbook group!!!