woensdag 10 januari 2018

SPELEN MET HENNIE

Foto Joke

Foto Hennie

Wateroplosbaar krijt op papier

Wateroplosbaar krijt op papier

Wateroplosbare viltstift op papier

Wateroplosbare viltstift op stof
Watervaste krijtjes als resist Hennie

Watervaste krijtjes als resist
wateroplosbare krijtjes op natte stof

Wateroplosbare krijtjes op droge stof Hennie



Wateroplosbare krijtjes op papier Hennie


Schraapsel van pastelkrijtjes aangemaakt met heaveygel en water



wateroplosbare viltstift op droge stof

wateroplosbare viltstift op natte stof
Eindresultaat Hennie

Eindresultaat Joke
We zijn nog bezig in het boek van Sherrill Kahn. Deze keer allerlei technieken met water. Om te beginnen foto's uit de printer besprenkelen met water. Nu heb ik een Epson printer omdat de inkt daarvan kleurecht schijnt te zijn. Maar kennelijk is hij ook watervast, want er gebeurde niets. Hennie had ook wat foto's bij zich die ze thuis al had uitgeprint, maar die waren denk ik al te droog, want ook daar gebeurde niets. Sherril schreef nadrukkelijk dat je het moest doen als ze net uit de printer kwamen.
Dan krijtjes afschrapen met een scherp mesje. Dat schraapsel vermengen met een beetje heavy gel en water en daarmee verven (die bladzijde ben ik van mij kennelijk vergeten te fotograferen, het onderste en bovenste gedeelte van het eindresultaat is die pagina) Leuk, maar ik zie de meerwaarde niet vergeleken met gewoon verf. Je kunt er in krassen, maar dat kan met verf ook.
Vervolgens met wateroplosbare krijtjes op nat papier. Bij mijn eerste paarse strepen vloeide het een klein beetje heel vaag uit, maar bij de volgende rode kleur gebeurde er niets. En er stond echt genoeg water op het papier. Uiteindelijk ben ik met een natte kwast over de hele bladzijde gegaan om de kleuren te mengen. Ook daar ben ik vergeten het eindresultaat te fotograferen, maar de verticale stroken in het eindresultaat van mij en de donkere stukken in het midden op het eindresultaat van Hennie zijn van die bladzijde gescheurd.
Dan met watervast krijtjes tekenen (Hennie) of rubben (Joke) en vervolgens met verdunde verf er overheen zodat het krijt als een resist werkt.
Dan volgde nog met wateroplosbare krijtjes en viltstiften op nat papier of natte stof tekenen en op droog papier en droge stof en vervolgens natspuiten.
Ik loop niet echt warm voor de resultaten moet ik zeggen.
Aan het einde van de ochtend hebben we met alle proefjes een collage gemaakt.
Die zie je op de laatste foto's.
Het is wel grappig om van alles uit te proberen, maar ik heb niet de neiging om het echt in mijn werk te gaan proberen. Alleen de combinatie van watervaste krijtjes met verdunde verf geeft een resultaat dat je niet op een andere manier kunt bereiken.

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Een leuke techniek, maar vergt inderdaad heel wat experimenteren!