maandag 29 januari 2018

BOEK 3 LEVENSFASEN





Het is even geleden dat er een nieuw werk uit mijn handen kwam. Toen mijn man een half jaar geleden ineens thuiskwam moest ik toch een nieuw ritme vinden. Maar het is gelukt. Afgelopen week heb ik een boekrol gemaakt geïnspireerd op de 3 levensfasen in een vrouwenleven volgens de Godinnencultuur nl. meisje, moeder en crone (=oude, wijze vrouw).
Ik ben er zelf heel blij mee. Deze keer geen foto, maar een filmpje want het boek is te groot om op de foto te kunnen.
De stempels die ik heb gebruikt zijn afbeeldingen uit het boek van Maria Gimbutas waarin allerlei beelden afgebeeld zijn die opgegraven zijn uit tempels uit de tijd dat de hele wereld nog in vrouwelijke goden geloofde. Als eerste zie je de afbeelding die ik gebruik om de crone uit te beelden, vervolgens de moeder en dan het meisje. Als laatste het gedicht dat daar over gaat. De achtergrond zijn in de meeste gevallen gelliprints.

Omdat het in het filmpje niet te lezen is zal ik het hieronder vermelden.


De maagd

Ik ben de maansikkel die de hemel kroont
Ik ben het zonlicht dat op de golven schittert
en de bries die het nieuwe gras doet buigen.
Geen man heeft mij ooit bezeten
en toch ben ik het middelpunt van alle begeerte.
jageres en heilige wijsheid ben ik,
geest van inspiratie en vrouwe der bloemen.
Zie in het water en je zult
Mijn gezicht weerspiegelend zien,

want je behoort mij.





De moeder

Ik ben de zon in al haar pracht
En de warme wind die het graan doet rijpen.
Ik geef mezelf in mijn eigen tijden en seizoenen
en schep overvloed,
Ik ben de meesteresse en de moeder,

ik schenk leven en ik verslind
Ik ben de minnares en de beminde
en op een dag behoor je mij.



De crone

Ik ben de afnemende maan wier sikkel de sterren oogst
Ik ben de ondergaande zon
En de koele wind die het duister aankondigt.
Ik ben rijp in jaren en in wijsheid
ik zie alle geheimen achter de sluier.
Ik ben toverkol en oogstkoningin,

heks en wijze vrouw
en op een dag behoor je mij.

3 opmerkingen:

Beth zei

I love the idea of connecting the work into a scroll.

Hannie de Beer zei

Prachtige boekrol! Mooi van kleur en bewerking . Net als de teksten heel sfeervol!
Is de rol ook te zien in Leiden?

mia zei

Wat mooi gemaakt en ontworpen, de teksten zijn mooi en poëtisch,
ik zie mijzelf nu zelfs in vier levensfases, kind - vrouw - moeder - oma.