woensdag 5 augustus 2015

Spelen met Hennie

De cavia's op de achtergrond logeren bij mij tijdens de vakantie van mijn dochter ;-)

proefdruk Hennie

stempels + eerste ontwerpen Hennie

2e serie ontwerpen, deze zijn niet afgekomen

Mijn stempels

proefdruk Joke

Proefdruk Joke

Inspiratie

Inspiratie
Het is een maand geleden dat ik een post heb geschreven. Zo lang heeft er nog nooit tussen gezeten geloof ik. Maar er was ook eigenlijk niets om te laten zien en ik was niet echt in de stemming om mijn wedervaren op internet te delen.
Twee weken geleden is mijn moeder op haar verjaardag overleden en hoewel ze die dag 93 werd was dat toch heel onverwacht. Ze was echt nooit ziek. Als het hele bejaardenhuis plat lag met buikgriep liep zij nog vrolijk rond. En nu was het ineens in een paar uur tijd gebeurt.

Ook was het natuurlijk weer tijd voor Place d' Ary en 3 weekenden  heb ik weer op de terrassen van het Groothoofd in Dordrecht zitten werken.
Ook heb ik meegedaan aan de Weversmarkt in Hoorn. Leuk was het om daar mensen te spreken die mijn blog kenden en vooral genoten van het "Spelen met Hennie".

Vandaag is Hennie weer geweest en zijn we weer  aan het spelen geslagen. We hebben stempels gemaakt. Niet erg veel want we hadden ook veel bij te praten en weinig tijd, maar er zijn een paar leuke resultaten uitgekomen.
Hennie heeft gewerkt met linoleum en ik met zachter materiaal. Ik had dat op twee verschillende adressen gekocht en er blijkt dus een duidelijk verschil in te zijn. Ik had bij Harolds (een kunstenaarsbenodigdhedenzaak  [mooi scrabblewoord ;-) ]in Rotterdam) kleine stukken gekocht en bij Mijn-Eigen een paar grotere stukken.
De kleine stukken waren zachter en dus makkelijker te gutsen, maar je moet wel heel erg opletten bij de dunne lijntjes, want  die trek je er makkelijk mee af. De stukken van Mijn-Eigen zijn taaier en dus wat moeilijker te gutsen, maar wel steviger en dus veel beter als je een stempel wilt maken met dunne lijnen.
Hennie heeft eerst op papier ontwerpen gemaakt en toen met carbonpapier op de linoleum overgebracht  en ik ben rechtstreeks op de stempels gaan tekenen.
De vogeltjes komen van bierviltjes die Hennie ooit van een vriendin kreeg. en de meeste anderen zijn geïnspireerd door het boek op bovenstaande foto. Dit is geschreven door een vrouwelijke archeologe die opgravingen doet van tempels uit de tijd dat de hele wereld nog vrouwelijk godinnen aanbad. De afbeeldingen in het boek van alle beeldjes die ze gevonden heeft inspireren mij al heel lang tot het maken van stempels.

4 opmerkingen:

Beth zei

My condolences on the loss of your mother. It is always a shock no matter when it happens.

Hannie de Beer zei

Van harte mijn condoleance Joke. Welkeleeftijd ook, het is altijd verdrietig om je moeder te verliezen.
Fijn, dat je zoveel creatieve projecten had, in Hoorn en in je eigen stad. En nu weer lekker bezig met Hennie. Succes!

Eke zei

Gecondoleerd Joke. Onverwachts komt hart aan. Veel sterkte gewenst bij het verwerken en afscheid nemen.
Fijn dat je zoveel om handen hebt en bezig bent.
En spelen is natuurlijk helemaal leuk.

Marlien zei

Sterkte met het verlies.

En prachtige stempels van jullie beide.

Ik heb bij opitec linocirkels gekocht om stempels uit te gutsen, maar het is er nog niet van gekomen.