woensdag 12 februari 2014

spelen

Bloem gegoten van blanke Tar gel, aan de zijkant de klodder uitgesmeerd en verf er met een spatel op gedept
Een poos geleden had ik me al voorgenomen om op de woensdag dat Hennie niet komt in mijn eentje te 'spelen'. Dat wil zeggen gewoon een techniek uitproberen, niet perse een resultaat nastreven.
Tot dusver is dat niet echt gelukt, maar ik heb dat voornemen opnieuw uit de kast gehaald en even afgestoft ( dat is een stuk leuker dan het huis afstoffen, dat doe ik helemaal niet vaak ;-) en ben er mee begonnen.
Vandaag had ik alleen niet veel tijd (Does moet nodig gekamd, vriendin op bezoek, dus stofzuigen na het kammen anders zitten er haren in de thee, boodschappen doen enz.) dus het moest wel iets worden wat niet teveel tijd in beslag neemt.
Nu heb ik al een half jaar een potje Tar gel in huis. Tar gel kun je 'gieten' zodat je slierten a la Jason Pollock kunt maken. Je kunt het ook met verf mengen zodat je gekleurde slierten krijgt.
Ik begon met ongekleurde gel een bloem te gieten. Mmmmm dat gaat toch anders dan op het filmpje. Eerst valt er een dikke klodder van de lepel en dan komt pas de sliert.
Vervolgens een beetje verf door de gel en dan wordt het helemaal niks meer. Weer eerst een dikke klodder dan een sliert die steeds onderbroken word, dan weer een klodder.
Het zit hem kennelijk niet alleen in de gel, je hebt er denk ik ook een bepaalde techniek voor nodig.
Het leek zo makkelijk op het filmpje :-(
Het vallen van die eerste klodder heb ik inmiddels opgelost. Ik hou de pot in mijn linkerhand onder de lepel  tot de eerste klodder is gevallen en beweeg dan over het papier.
Ik zag nog een ander filmpje waarin  blanke Tar gel op het papier werd gegoten en aan de zijkant dotjes verf. Vervolgens werd er met een stuk karton van de ene kant van het vel naar de andere geschraapt (zoals je ook met een creditkaart doet) en dat gaf wel een leuk effect.
Met de verf die achterbleef op het karton heb ik nog een paar achtergronden gemaakt, die ik eigenlijk het mooist vind van alles wat ik vanochtend heb gedaan.
slierten blanke Tar gel
verfresten op het karton van het schrappen op pagina uitgesmeerd

verfresten op het karton van het schrappen op een pagina uitgesmeerd

slierten blanke Tar geld en dotjes verf om uit te 'schrappen'

resultaat van schrappen

resultaat van schrappen

uitgesmeerde slierten bewerkt met stempel

uitgesmeerde slierten

Tar gel met paarse verf gemengd

Het resultaat als hierboven uitgesmeerd over de hele bladzijde en bewerkt met stempel, vork e.d.
De vellen die ik met de paarse Tar gel had begoten heb ik uitgeveegd en met een stempel bewerkt zodat ik toch nog een beetje leuke achtergronden had.
Ik ga later nog wel eens kijken over er meer mogelijkheden zijn.
De bloem waar ik mee begon zal ik morgen als de gel droog is inkleuren met verdunde ver/inkt.
Er zijn een aantal You tube filmpjes over Tar gel, dus als je meer wilt weten Google dan even.

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Weer echt iets voor jou! Maar wel met een leuk resultaat. Wat is Tar gel?