woensdag 6 juni 2012

SPELEN MET INKTENSE BLOCKS

Een half jaar geleden (of langer) heb ik een doos Derwent Inktense blocks gekocht, maar er tot dusver weinig mee gedaan. Ik heb ze even uitgeprobeerd, vond het niet echt opzienbarend en ze zijn dus blijven liggen.
Een poosje geleden heb ik me voorgenomen 1 dag per week uit te trekken om te 'spelen' met een bepaalde techniek. Ik realiseerde me dat ik aan dingen als vilten, stof verven en encaustic nooit toekwam omdat ik daarvoor zeg maar 'de tafel moet dekken'. Je kunt dat niet even tussendoor doen. Je moet de hele boel voor de dag halen, je hebt een lege tafel nodig (heb ik nooit) enz. Dus woensdag heb ik gebombardeerd tot 1-techniek-dag. En omdat toevallig de doos met Inktense blocks op tafel lag leek me dit een goede gelegenheid om me daar nu eens in te verdiepen. Het is een dure doos en om hem nu ongebruikt in de kast te laten liggen. Het idee is dat je met de krijtjes pigment op het papier aanbrengt en die vervolgens met een natte kwast oplost en er mee schildert, zoals hier b.v.
Dat had ik als eens gedaan en vond het eigenlijk geen verschil maken met gewoon aquarelleren.
Nu nog maar eens geprobeerd, maar ik vond het nog steeds niks.
Recht is alleen krijt, links is nat gemaakt


Je kunt er ook mee stempelen. Wrijf het 'block' over de stempel, verstuif er een beetje water over en dan stempelen. Afhankelijk van de soort stempel lukt dit wel, maar de meerwaarde boven stempelinkt ontgaat me. Alleen als je zoals op het filmpje hier in je stempels verder wilt werken is dat wel leuk, maar dan kun je ook Distress inkt of andere wateroplosbare inkt gebruiken.
Toen heb ik het papier eerst met Gesso behandeld en dat is dus de truc. Dan krijg je inderdaad mooie achtergronden, al vraag ik me nog steeds af of dat ook niet met gewone aquarelverf gebeurd.

Hier heb ik na het drogen nog een 2e  keer pigment aangebracht in de vorm van spiralen




Hier was ik begonnen met spiralen (zie 1e foto)


De Gesso had ik structuur gegeven op diverse manieren.
Nu blijft de verf erop liggen en kun je dus manipuleren.
Dan ook maar een pagina maken voor mijn boek.
1e fase, achtergrond met Intense
Rondjes Gesso aangebracht
De pagina is klaar
Op deze manier is het wel leuk. Je kunt ook gewoon met een natte penseel over het block wrijven, dan heb je aquarelverf. Of met een natte kwast de verf eraf spatten zodat je spetters op je papier krijgt. Als je 2 kleuren naast elkaar legt er daarover met de natte kwast gaat heb je dus 2 kleuren op je kwast. Zie foto 2. Handig om mee te nemen met vakantie misschien? Aan een schetsboek dat vooraf is "gegessoot" de doos Inktense en een navulbaar penseel met water heb je dus genoeg.

7 opmerkingen:

Christina zei

Het ziet er in ieder geval wel mooi uit.

iene zei

die kende ik nog niet. ik ben gelijk even op youtube gaan kijken.
ik zag een erg leuk filmpje waarop het op een linnen tas werd gebruikt.
leuk spul!
goed idee trouwens, zo'n techniek-woensdag.
groetjes
Evelyn

Aart zei

Op de Artquilt groep Oost-dag had iemand aquarelkrijtjes bij zich, Ik ben op zoek gegaan maar het merk van die krijtjes niet gevonden. Ik kocht iets anders op aanraden van de verkoopster en dat waren deze krijtjes. Een groot voordeel vindt ik dat je de krijtjes ook los kunt kopen, aanvullen dus altijd mogelijk. Misschien neem ik ze ook wel mee op vakantie.
http://quiltaart.blogspot.com

joke zei

Je kunt ze ook kopen in de vorm van potloden, voor het precisie werk zal ik maar zeggen.

vrouw Hommel zei

ik vind de effecten wel heel erg mooi worden. Slim dat je een vaste dag hebt geprikt voor het uitproberen van technieken.
groet

Catharina Maria zei

Je journal page is super Joke en ik vind de kleuren rood , geel, oranje enz. geweldig !
lieve groet ♥RINI♥

Hannie zei

Toch een mooi resultaat, zeker met de gesso eronder! aquarelpotloden heb ik ook, maar of die zo'n mooi resultaat geven? Toch eens proberen!
gr. Hannie