vrijdag 27 januari 2012

JOURNAAL

Ik speel al een poosje met het idee om een journaalboek te maken en toen ik vorige week in de rij bij de kassa van Ikea stond en naast mij een bak met rose foto albums met spiraal dacht ik : dit wordt het.

Ik heb me voorgenomen om te proberen 1 pagina per dag te maken en het boek te gebruiken om te oefenen in sneller werken en in lagen. Dat zijn twee dingen waar ik moeite mee heb. Ik ben altijd bang dat het te druk word met nog een laag  en het weer overschilderen of overplakken van iets dat ik met veel moeite tot stand heb gebracht is ook iets dat me moeite kost. Snel werken is ook niet echt iets waar ik goed in ben. Je zou zeggen als je zoals ik vanuit je intuïtie werkt zal het wel snel gaan, je hoeft niet allerlei proefjes en schetsen te maken, maar ik twijfel voortdurend aan wat ik doe en dus besteed ik veel tijd aan het daarover nadenken. Met terugwerkende kracht dus :-)

Die pagina per dag is om te beginnen al niet gelukt, want ik begon er gistermiddag aan en voordat de laag Gesso droog was, was de dag al bijna voorbij. Net voor het slapengaan heb ik er nog Aquatint overheen gesprayd.
Hieronder de foto's van het proces
.
eerst beplakt met raderbladen uit een zelfmaakmodeblad
Toen met Gesso beschilderd en erin gestempeld
"s avonds laat nog aquatint erover
En vandaag verder met een sjabloon en uitgeknipte rondjes uit allerlei zelf geschilderde blaadjes. De tekst met de hand geschreven op een print van een foto van een eigen werk. En nu het gevoel loslaten dat ik voor Jan met de korte achternaam de patroonbladen eronder heb geplakt, want daar zie je dus helemaal niets meer van. Het zit eronder Joke, dus het werkt mee in de beleving.
Het thema van het boek wordt : VRIENDSCHAP
De volgende pagina zal maandag worden, want in het weekend werk ik zelden.

Fijne dag,
Joke

Follow Me on Pinterest

7 opmerkingen:

Aart zei

Mooie pagina en goede tip voor mij om te stempelen in gesso. Op dit moment ben ik bezig met composities voor een cursus, ik heb de restrictie meegekregen om er een kookwekker bij te zetten en per compositie 10 minuten te besteden, dan werk je uit je gevoel en ga je niet zitten nadenken of het wel goed is.
http://quiltaart.blogspot.com

Ineke zei

Ik snap wat je bedoelt. Ik ben ook zo'n eeuwige twijfelaar. Soms werk ik volgens m'n intuitie en een andere keer duurt het langer. Van mij hoeft het niet zo snel, maar net als Aart zegt, het gaat spontaner als je het vlug kan.

vrouw Hommel zei

Allereerst wat ontzettend leuk dat je ons laat meekijken in het proces. Werken vanuit je gevoel kan heel goed maar ik heb de ervaring dat je dan wel moet weten hoe de technieken werk. Dit heb ik bijv bij het vilten. Ik hou niet van proeflapjes maken maar toch zijn ze nodig om te weten hoe de wol reageerd. Leuk z'n boek.
groet

Zawadi-Atelier zei

Met de boekjes die ik maak kijk ik naar wat voor materiaal ik op dat moment tegen kom wat ik kan gebruiken. Vaak heb ik geen idee wat ik eigenlijk wil maken. Het materiaal wijst me de weg en dan ontstaat er spontaan iets binnen zeer korte tijd
wat heel verrassend kan zijn.
Maar het kan ook zijn dat ik heerlijk aan het twijfelen ben, aan het wikken en wegen wat ik zal doen en ook dat kan een interessant proces zijn. Het komt zoals het komt en het is goed zoals het komt.
Dat is een heerlijke ontspannen eigenschap die me goed van pas komt.

Jouw boekje wordt heel mooi en ik ben heel nieuwsgierig naar de volgende bladzijde.
EEn fijn weekend toegewenst, lieve groet van Doortje

Beth from Maine zei

You found the problem - thinking! Just do it and know you can buy as many journals as you want at Ikea. When I stopped thinking or looking for "good", my work got better. Some of that work I hide now but it was all part of the process.

Hannie zei

Heel wat leuke en goede tips laat je ons hier zien! En moet het nog sneller? Volgens mij niet! dit vind ik al supersnel. Er is toch ook tijd nodig om te drogen! Grappig dat je raderbladen gebruikt als ondergrond. Wat mij betreft mocht er nog wat van zichtbaar blijven. Misschien bij een volgende pagina? Maar net wat je zegt:de beleving speelt ook een rol.
Succes!

meta zei

Met snel werken krijg je vaak mooie resultaten, is het niet mooi,dan is het tenslotte maar papier, met textiel moet je dan allemaal stiksels loshalen.